söndag 16 november 2008

Helgen som gått

Då var det dags för en ny vecka. I helgen har vi haft min lillasyster på besök. I fredags var vi på stan med Elin och Alex en stund, fikade och mötte sedan upp lillasyster. Vi hyrde en film och köpte en megastor godispåse som vi i princip hann äta upp innan vi ens kommit hem, filmen slog vi aldrig på utan vi satt och pratade ända in på småtimmarna. Mysigt!
I lördags var M ledig så han fick vara med Emmy hela förmiddagen då jag och syster for till mamma och hälsade på. Dock så var hon väldigt trött och okontaktbar. Hon har börjat ha andningsuppehåll den senaste tiden också, vilket är rätt så obehagligt då man ser hur kroppen krampar då den inte får syre och till slut så börjar hon andas igen och sådär håller det på. Man ser hur hon reagerar när man stryker på henne och håller henne i handen, men ögonen rullar och hon sover med öppna ögon ibland. Men jag tror absolut att hon hör oss. Det svåraste med sista tiden är ju att man inte vet när det tar slut.
När vi varit hos mamma så var det dags för M att fara på hockey, så jag tog Emmy med mig hem där vi lekte en stund och packade ihop oss igen för att fara till jobbet där M hämtade upp Emmy efter hockeyn. Idag så har jag och Emmy promenerat mycket, först en tur in till stan för att möta upp farmor och farfar där vi fikade och Emmy fick sig en ny mössa från Polarn. Sen gick vi hem där jag städade upp oredan jag orsakade när jag rotade i förrådet för någon dag sen, diskade och plockade undan all tvätt som legat hopvikt på byrån samt städade undan alla leksaker som ligger utspritt i hela huset. Sedan blev det en till tur in till stan för att äta middag med svärisarna då M jobbat till 19 ikväll. Men sen fick vi åka bil hem,tur det för jag envisades med att inte ta på mig långkalsongerna under jeansen när jag skulle promenera, så det var rätt kallt med andra ord.

Imorgon är det möte kl 13 med mammas godman som hon ÄNTLIGEN fått. Det var banne mig på tiden. Så jag och Emmy ska kila till boendet, har rensat bland alla hennes papper och försökt hitta alla viktiga grejjer/räkningar. Har ju knappt ordning bland våra egna papper, svårt att hinna med någon annans grejjer också. Men nu ska det väl bli lite ordning och reda! Sedan blir det en promenad hemåt också, men bara en kortis då jag ska på personalmöte kl 17 till 19. På tisdag är M ledig (tror jag) så det blir nog en sväng på stan och på eftermiddagen/kvällen ska jag med pappa och slänga massa gejjer från mammas lägenhet så den blir tom innan nästa vecka så jag kan städa ur den, för den 1:a ska den vara tom! TJOHOOOO!!!Onsdag och torsdag blir det jobb och till helgen hoppas jag få koppla av, för på lördag vankas det festligheter med delar av personalgruppen. Dock krockar det med M´s julfest med jobbet. Får se om jag kan lyckas få igenom mina planer. Skulle verkligen behöva det.

Gumman då, hon är fortfarande sjuklig. Hostar och snorar som tusan. Hon och M hostar ikapp om nätterna. Puuh, inte många timmars sömn blir det om nätterna då jag är extremt lättväckt då jag vet att jag måste ta nätterna med Emmy när M ska upp och jobba. Men hon vaknar inte lika ofta nu på nätterna, max 3 ggr! Och oftast är det bara för att hon vänt sig och ligger helknas i sängen eller satt sig upp och inte förstår hur hon ska lägga sig ner. Hon går utefter möbler och väggar sen en liten tid tillbaka, hon tycker även att hon ska släppa taget helt och vända sig om för att gå men det kan hon ju inte än så det slutar oftast med att hon faller pladask ner framstupa. Inte heller har hon lärt sig att ta emot sig med händerna då så det blir pannan och näsan som tar skada! Men hon är en tuffing och trotsar (oftast) det onda och ska upp igen och försöka, bara man inte börjar sjåpa med henne och visar att man blir rädd själv. Ignorerar man henne när hon faller så bryr hon sig inte (oftast inte af). Matlusten efter förkylningtiden har börjat komma tillbaka, men inte är det många skedar vanlig mat vi får i henne. Mackor och frukt är det som är populärast, förutom gröten och ersättningen då. Men hon ligger på normalkurvan och barnläkaren är inte orolig, hon tycker inte vi ska stressa med maten då hon tror det ger med sig snart. Men det vore bra trevligt med ett barn som ville äta vanlig mat.

Nu ska jag hoppa i säng, det börjar svida ordentligt i ögonen.

1 kommentar:

Anonym sa...

åh vad härliga foton hon hade. det där måste jag kolla upp närmare, tack för tipset!